Phendeling gør en uvurdelig indsats for at udbrede kendskabet til tibetansk buddhisme. Fred og harmoni er essentielt i buddhistisk tænkemåde. Man kunne tilføje tolerance. Det er derfor uhyre sympatisk og i tråd med buddhistisk tradition, at man for at kunne søge buddhistisk tilflugt (31. august i år med Lakha Lama) må man være villig til at aflægge et løfte om ikke at tale negativt om andre religioner. Det er et løfte, jeg kan have svært ved at afgive. Det værste jeg ved i denne verden er grusomhed, det bedste kærlighed og venlighed. Nogle religioner rummer elementer af grusomhed. Det skyldes hovedsagelig, at religionerne har deres udgangspunkt i despotiske regimer for et par tusinde år siden, og at tilhængerne i vore dage ikke har omfortolket den hellige tekst. Tager man afstand fra former for menneskelig grusomhed, sådan som det kommer til udtryk i religiøse tekster, vil det på en måde være meget positivt, idet man derved handler til gavn for andre mennesker, men naturligvis samtidig udtryk for et negativt syn på elementer i en anden religion. Et dansk ordsprog siger "Den, der tier, samtykker". På samme måde som jeg tager afstand fra f.eks. kinesisk undertrykkelse af Tibet, må jeg tage afstand fra religiøse handlinger, som skader andre mennesker. Det betyder naturligvis ikke, at jeg mener, at buddhister skal missionere for buddhismen på bekostning af andre trosretninger. Vi skal respektere andre kulturer, andre filosofier, andre religioner. Men at aflægge løfte om ikke at tale negativt om religioner, som ikke har modereret indholdet af grusomhed, vil næppe være muligt.
Venlige hilsener
Henning
Buddhistisk tilflugt
Re: Buddhistisk tilflugt
Du skriver <<Phendeling gør en uvurdelig indsats for at udbrede kendskabet til tibetansk buddhisme<<hrovsing skrev:Phendeling gør en uvurdelig indsats for at udbrede kendskabet til tibetansk buddhisme. Fred og harmoni er essentielt i buddhistisk tænkemåde. Man kunne tilføje tolerance. Det er derfor uhyre sympatisk og i tråd med buddhistisk tradition, at man for at kunne søge buddhistisk tilflugt (31. august i år med Lakha Lama) må man være villig til at aflægge et løfte om ikke at tale negativt om andre religioner. Det er et løfte, jeg kan have svært ved at afgive. Det værste jeg ved i denne verden er grusomhed, det bedste kærlighed og venlighed. Nogle religioner rummer elementer af grusomhed. Det skyldes hovedsagelig, at religionerne har deres udgangspunkt i despotiske regimer for et par tusinde år siden, og at tilhængerne i vore dage ikke har omfortolket den hellige tekst. Tager man afstand fra former for menneskelig grusomhed, sådan som det kommer til udtryk i religiøse tekster, vil det på en måde være meget positivt, idet man derved handler til gavn for andre mennesker, men naturligvis samtidig udtryk for et negativt syn på elementer i en anden religion. Et dansk ordsprog siger "Den, der tier, samtykker". På samme måde som jeg tager afstand fra f.eks. kinesisk undertrykkelse af Tibet, må jeg tage afstand fra religiøse handlinger, som skader andre mennesker. Det betyder naturligvis ikke, at jeg mener, at buddhister skal missionere for buddhismen på bekostning af andre trosretninger. Vi skal respektere andre kulturer, andre filosofier, andre religioner. Men at aflægge løfte om ikke at tale negativt om religioner, som ikke har modereret indholdet af grusomhed, vil næppe være muligt.
Venlige hilsener
Henning
men der er ingen der svarer på spørgsmål som du kan se, herinde.
Det er underligt.
Så din sætning er ikke helt sand. Der er forøvrigt ingen buddhistiske forummer der gør.
Jeg ved ikke hvorfor.
Det var nu heller ikke min hensigt at lægge op til en større diskussion, men at forklare det problem, jeg har med at religioner skulle være hævet over kritik i tilfælde, hvor de er årsag til grusomhed mod mennesker og dyr. Jeg synes ikke, det er så let at aflægge løfte om aldrig at tale negativt om andre religioner. Et løfte er en alvorlig sag.
Enig og ja det er svært især nu det bliver mere og mere tydeligt at religionhrovsing skrev:Det var nu heller ikke min hensigt at lægge op til en større diskussion, men at forklare det problem, jeg har med at religioner skulle være hævet over kritik i tilfælde, hvor de er årsag til grusomhed mod mennesker og dyr. Jeg synes ikke, det er så let at aflægge løfte om aldrig at tale negativt om andre religioner. Et løfte er en alvorlig sag.
er den væsentlige årsag til Krig på Jorden lige nu.